Rejestracja Bolesława Chrobrego
58 555-26-10
poz@sopmed.pl
Rejestracja Jana z Kolna
58 551-50-35
jzk@sopmed.pl

RODO

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Tożsamość i dane kontaktowe administratora

Centrum Medyczne „Sopmed” Sp. z o.o., ul. Chrobrego 6/8, 81-756 Sopot, tel. 58 555-26-78.

Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych

Katarzyna Sobisz, e-mail: iodo@sopmed.pl.

Cel przetwarzania danych

Świadczenie usług medycznych.

Podstawa prawna przetwarzania

Art. 6 ust. 1 lit. c) oraz art. 9 ust. 2 lit h) RODO w związku z przepisami polskich ustaw z obszaru prawa medycznego, pozostających w związku z celami zdrowotnymi przetwarzania, w szczególności Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Odbiorcy danych

Dane osobowe zawarte w dokumentacji medycznej przechowywane są przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:

1) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;
2) dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu;
3) zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;
4) skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres:

a) 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza,
b) 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie – w przypadku, gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się pacjenta w ustalonym terminie, chyba że pacjent odebrał skierowanie.

5) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.

Uprawnienia osoby fizycznej

1) Prawo dostępu do danych (art. 15 RODO);
2) Prawo do sprostowania i uzupełnienia danych osobowych (art. 16 RODO);
3) Prawo do usunięcia danych (art. 17 RODO);
4) Prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO);
5) Prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO);
6) Prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO). Część uprawnień nie znajduje zastosowania w stosunku do danych osobowych przetwarzanych na podstawie art. 9 ust. 2 lit h RODO, w tym w szczególności wobec danych przetwarzanych w ramach dokumentacji medycznej i innych przetwarzanych w oparciu o ww. przesłankę.

Wnoszenie skarg

Osoba, której dane dotyczą ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Obowiązek podania danych

Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, zaś osoba, której dane dotyczą jest zobligowana do ich podania. Niepodanie danych będzie skutkować brakiem możliwości uzyskania świadczenia

 

UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

1. Dokumentacja medyczna jest udostępniana na wniosek uprawnionej osoby:

  • do wglądu w siedzibie Centrum Medycznym „SOPMED” na ulicy Bolesława Chrobrego 6/8 w Sopocie; 
  • poprzez sporządzenie jej wypisu, wydruku lub kopii papierowej, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych (wniosek można złożyć osobiście w sekretariacie, telefonicznie lub mailowo). 

2. Pierwsza kopia dokumentacji medycznej wydawana jest pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu nieodpłatnie.

Przy kolejnym wniosku bezpłatnie zostanie udostępniona ta część dokumentacji, której wcześniej pacjent nie otrzymał. Za każde ponowne udostępnienie tych samych dokumentów, Centrum Medyczne „SOPMED” pobiera opłatę (0,43 zł - strona). Bezpłatnie dokumentacja medyczna zostanie udostępnienia wyłącznie pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu.

3. Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dokumentacja medyczna udostępniania jest:

  • bezpośrednio pacjentowi, którego dokumentacja dotyczy;
  • jego przedstawicielowi ustawowemu (np. rodzicom małoletniego pacjenta); 
  • innej osobie upoważnionej przez pacjenta na podstawie upoważnienia z podpisem notarialnie poświadczonym, lub podpisanego w obecności pracownika odpowiedzialnego za udostępnianie dokumentacji medycznej, który poświadcza fakt złożenia w jego obecności podpisu upoważniającego.

4. Dokumentacja medyczna wydawana jest za okazaniem dokumentu urzędowego potwierdzającego tożsamość (tj. dowód osobisty, paszport).

5. Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna może być udostępniona osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym.

Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia. Sprzeciw pacjenta może być przełamany w dwóch sytuacjach, tzn.:

  • w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
  • dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej.

O powyższym decyduje sąd w postępowaniu nieprocesowym.

Z kolei w razie sporu między osobami bliskimi wniosek do sądu, może złożyć osoba bliska lub osoba wykonująca zawód medyczny.

6. Wydanie oryginału dokumentacji na wniosek pacjenta lub osoby przez niego upoważnionej jest możliwe tylko w szczególnych przypadkach, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta.

7. W przypadkach nietypowych, wątpliwości, problemów prosimy o kontakt z sekretariatem (tel. 58 555 26 08).